דף הבית » חוק הדיור המוגן

חוק הדיור המוגן

חוק הדיור המוגןחוק הדיור המוגן שאושר לאחרונה בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, הינו חוק המגדיר את זכויותיהם של אוכלוסיות הדיור המוגן והבטחת רווחתם. הרקע לחיקוק החוק נוצר כתוצאה מתהליכים סוציולוגיים בו עלתה באופן משמעותי תוחלת החיים של אזרחי מדינת ישראל, מה שהביא לגידול משמעותי באוכלוסייה המבוגרת ושגשוגם של שוק יחידות הדיור המוגנות.

הצורך בחוק

עקב אי הסדרה חוקית של המצב בשוק, אשר גרר תלונות רבות מצד הדיירים ובני משפחותיהם, בעיקר על ניצול פרצות ושימוש לא ראוי בכספי הדיירים על ידי מפעילי בתי האבות או הדיור המוגן, עלה ביתר שאת הצורך לעגן באופן תחיקתי הסדרה של הזכויות להבטחת רווחת האוכלוסייה וכן לפעילות שוק תקנית בתחום זה.

פעילות שוק זו נעשתה באופן פרוץ וללא פיקוח, כך שנוצרו בעיות שונות שהיוו את הכשרת הקרקע לחיקוק הנ"ל. הפרקטיקה הנהוגה לפני ההסדר הייתה כי בעלי הדיור המוגן למעשה גבו מהדיירים פיקדון כספי מאוד גבוה, שהוא למעשה תשלום נוסף שמעבר לתשלום החודשי הנגבה מן הדיירים, כך שבהדרגה במהלך השנים בהם התגורר הדייר ירד סכום הפיקדון מבחינת ערך שניתן לקרובים לאחר סיום ההתקשרות (בדרך כלל מות הקשיש). החוק למעשה נוצר מתוך רצון להשיב את כספי הפיקדון באופן מלא כבעבר ולהסדיר זאת חוקית.

השינויים העיקריים – עיקרי חוק דיור מוגן

החוק קובע למעשה כי הפעלת בית דיור מוגן תיעשה בהתאם לתנאים ולתקנות שפורטו בחוק דיור מוגן ובו קבלת רישיון ההפעלה תתקבל בהתניה של משרד הרווחה והשירותים החברתיים בהתאם לפיקוח ולעמידה בתנאים.

כמו כן המפעיל של בית הדיור המוגן ימסור לדייר שמבקש לגור מסמך גילוי והסכם התקשרות (הסכם דיור מוגן) בכתב עם הדייר. במסמך גילוי זה יופיע המידע החיוני באופן גלוי על בית הדיור ויחד איתו עיקרי תנאי ההתקשרות בין הדייר לבין מפעיל הדיור.

השירותים שיינתנו על ידי מפעיל הדיור המוגן נחלקים לשירותי חובה כמו שירותים רפואיים או עבודה סוציאלית, שמירה ואחזקה, ומנגד ישנם שירותי רשות שבהם לא יהיה ניתן לחייב את הדייר, באם לא הסכים על כך במפורש. כך גם גביית התשלומים מן הדייר יהיו רק בהתאם למפורט בכתב ההתקשרות ולא מעבר.

ביטחון כספי

במידה והדייר הטיל פיקדון, החוק למעשה מבטיח את כספי הביטחון בצורה שהשבת הפיקדון תהיה מוחזרת בצירוף הפרשי הצמדה במקרה של סיום ההתקשרות מסיבה כזו או אחרת. לגבי הבטחת קיומה – המפעיל נדרש לביצוע בטוחות לשם שמירה על הנכסים הפיננסיים.

טיפול רפואי

מעבר לחובות בדבר הנכסים הפיננסיים, ישנם בחוק הוראות נוספות הנוגעות לדרך התנהלותו של המפעיל בכל הנוגע לאחריותו כלפי הדייר שברוב המקרים הינו מבוגר, בה יש לבדוק את מצבו הרפואי מדי יום ובאם מתעוררת בעיה להפנותו לגורם מטפל מתאים.

כמו כן ישנם הוראות נוספות כדוגמת הקמת מחלקה סיעודית במקרים מסוימים בבית דיור מוגן והוראות שונות שייכנסו לתוקפם רק מס' שנים מיום אישורו בכנסת. חשוב לציין כי החוק נוגע לדירות לדיירים עצמאיים המעוניינים בדיור מוגן. במידה וקיימות כל מיני מחלקות סיעודיות או מחלקות לתשושי נפש, הם כבר מפוקחות על ידי משרד הבריאות וחוק הדיור המוגן אינו יחול עליהם.

על פי דברי יו"ר הוועדה העבודה והרווחה, חבר הכנסת חיים כץ, אמר שלנגד עינם עמדה טובת הדיירים והצורך להבטיח את פקדונותיהם שהם כל רכושם של דיירים. למעלה מ- 10 שנים נדונו המחלוקות בין הצדדים ולא נרשמה פריצת דרך משמעותית. עוד הוסיף כי הוא שמח שעלה לידי הוועדה לגשר על הפערים ובכך להסדיר את הדיור המוגן בישראל.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715449

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר