דף הבית » דיור מוגן – מילון מונחים

דיור מוגן – מילון מונחים

דיור מוגן - מילון מונחיםשמעתם על דיור מוגן, אבל אתם מבולבלים מעשרות מושגים וביטויים חדשים ולא ברורים? אתם המומים ממבול המידע אשר נפל עליכם? להלן הפתרון האולטימטיבי עבורכם: מילון מונחים מפורט שיספק לכם הסבר קל ופשוט למבחר המושגים הקשורים בדיור המוגן. מילון זה ייסע לכם לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבור בני המשפחה שלכם.

בית אבות

בית אבות הוא מסגרת מגורים המיועדת לקשישים אשר הגיעו לגיל פרישה. בבית האבות נהנים הקשישים מטיפול והשגחה 24 שעות ביממה, הכוללים סיוע בתפקוד היומיומי, ארוחות, פעילויות חברתיות ושירותים סוציאליים. ישנם מספר סוגים של בתי אבות, אשר כל אחד מהם מיועד לקשישים במצב תפקודי מסוים: עצמאי, סיעודי, תשוש ותשוש נפש.

גיל פרישה

גיל הפרישה, הינו הגיל בו אדם זכאי לפרוש מעבודתו מחמת גילו ושלא בדרך של פיטורים. בגיל זה רשאי גם המעסיק לחייב את העובד לסיים את תפקידו בשל גילו. גיל הפרישה משתנה מעת לעת, והוא נקבע על ידי המוסד לביטוח לאומי, בסיום השינוי ההדרגתי יעמוד גיל הפרישה על 67 לגברים ו-64 לנשים.

גמלת סיעוד

על פי החוק, קשיש אשר הגיע לגיל פרישה ונמצא כי הוא זקוק לסיוע ועזרה בביצוע פעולות יומיומיות, זכאי לגמלת סיעוד. גמלה זו אינה ניתנת בכסף (בדר"כ), אלא בשעות טיפול הניתנות לקשיש בביתו. על מנת לקבל גמלת ביעוד על הקשיש לעמוד במספר תנאים כגון: מבחן הכנסה, מבחני ADL, אי קבלת גמלה או קצבה ממקורות נוספים ועוד.

דיור מוגן

קשישים אשר אינם מעוניינים להישאר בבתיהם, או להתגורר בבית אבות בתנאי מגורים משותפים, יכולים ליהנות מדיור מוגן כמסגרת מגורים. דיור מוגן מתאים לקשישים עצמאיים אשר אינם זקוקים לסיוע בביצוע פעולות יומיומיות. במסגרת הדיור המוגן נהנה הקשיש ממגורים בגפו (או עם בן זוג /שותף)  בדירת חדר- שני חדרים מרוהטת, יחד עם השתתפות במגוון פעילות וחוגים, קבלת שירותים רפואיים, אחזקת הדירה, כביסה, בישול ועוד.

דיור מוגן ציבורי

בדיוק כמו דיור מוגן, גם דיור מוגן ציבורי משמש מסגרת מגורים לקשישים עצמאיים אשר הגיעו לגיל פרישה. דיור מוגן ציבורי מיועד לקשישים בעלי הכנסה נמוכ, עולים חדשים או אשר אין בבעלותם דירה, והם בעלי תעודת זכאות בתוקף ממשרד השיכון. להרחבה: דיור ציבורי

דיור תומך

דיור תומך מיועד לקשישים אשר מעוניינים לחיות ברמת הדיור המוגן, וליהנות במקביל משירותים סיעודיים ורפואיים, או מטיפול והשגחה רצופים של 24 שעות ביממה, בכך משמש הדיור המוגן, כפתרון המשלב בין יתרונות בית האבות ויתרונות הדיור המוגן. הדיור המוגן מתאים גם לקשישים אשר התגוררו בדיור המוגן, אך מצבם הבריאותי התדרדר, עד שהיו זקוקים למסגרת חדשה ותומכת יותר. להרחבה: דיור תומך

דמי אחזקה חודשיים

קשיש המתגורר במסגרת הדיור המוגן, צריך לשלם דמי אחזקה חודשיים, המכסים את סל השירותים אותו הוא מקבל בבית כגון: שירותי ניקיון, אחזקה, שמירה, כביסה, אבטחה, לחצני מצוקה, הבאת תרופות וכיוצא בזה.

דמי כניסה

אחד ממסלולי התשלום באמצעותם ניתן לממן את השהייה בדיור המוגן הוא מסלול דמי כניסה. במסלול זה משלם הקשיש בין 50% ל-60% מסכום הפיקדון כדמי כניסה. לסכום זה שחיקה גבוהה של 2%+ מע"מ לחודש. מכיוון שסכום זה נשחק תוך ארבע שנים, נהנה הקשיש מזכות על הדירה עד לימיו האחרונים.

הבאת תרופות

ישנם מסגרות דיור מוגן המספקות שירות של הבאת תרופות, שירות ייחודי זה, מאפשר לקשישים השוהים בדירות, לקבל את תרופותיהם באמצעות הצגת מרשם.

הסכם דיור מוגן

בעת כניסה של קשיש למסגרת הדיור המוגן הוא חותם על הסכם (חוזה) המחייב את שני הצדדים, במסגרת הסכם זה מודגש לקשיש כי הוא נהנה משהייה בדירה ללא העברתה לחזקתו. הסכם זה מפרט, בנוסף, מה הם השירותים אותם מקבל הקשיש, מהו מסלול התשלום בו הוא מעדיף לבחור, מהם העלויות הנלוות (אם ישנן) ומי הם הערבים להסכם. להרחבה: הסכם דיור מוגן

ועדת קבלה

במרבית ממסגרות הדיור המוגן, ישנה ועדת קבלה הבוחנת את סיכוייו של הקשיש לקחת חלק ממסגרת זו. ועדת הקבלה מורכבת ממספר אנשי מקצוע הממלאים תפקיד בתוך מתחם הדיור המוגן (כגון אם בית, עובדת סוציאלית וכדומה), צוות זה עורך היכרות עם הקשיש, בודק מה הם צרכיו הייחודיים ובוחן את התאמתו לדיר המוגן, תוך כדי הסבר ותיאום ציפיות.

חוק דיור מוגן

מכיוון שדיור מוגן הוא, לרוב, מסגרת פרטית, אין שום גוף חיצוני אשר מפקח, מסדיר ומבקר את פעילותו. בשנת 2009 הועלתה הצעת חוק חדשה: חוק הדיור המוגן או חוק הבטחת כספי הפיקדון. המטרה העיקרית של הצעה זו היא למנוע מקשישים לאבד את כל כספם (זה שהושקע במגורים בדיור המוגן) עקב פשיטת רגל של הדיור המוגן. במסגרת החוק, מתחייב מנהל הדיור המוגן, להחזיר לקשיש את כספי הפיקדון במקרה של פשיטת רגל, או לפעול באחת הדרכים המוגדרות בחוק כגון העברת זכויות הדירה אל הקשיש, או שיעבוד הדירה לצורך החזרת כספי הפיקדון.

יועץ מומחה

גורם בעלי הכשרה מתאימה בתחום הגיל השלישי, יחד עם יכולת הבחנה פסיכולוגית, אשר מלווה את הקשיש מרגע יצירת הקשר והתעניינות בדיור המוגן, ועד לכניסה והשהייה בדירה. תפקידו של יועץ זה הוא להקשיב, להסביר, למכוון ולהדריך את הקשיש תוך מתן תשומת לב מיוחדת לתחושותיו.

לחצן מצוקה

לחצן מצוקה הוא אמצעי ביטחון בסיסי המאפשר לקשישים לקרוא לעזרה בעת הצורך. לחצני המצוקה נמצאים בכל יחידת דיור ובכל מקום אחר בו שוהה הקשיש והוא עלול להזדקק לעזרה. קריאת הקשיש מופנית מלחצן המצוקה אל מוקד המאויש על ידי צוות הדיור המוגן וכן (בעת הצורך), אל מוקדי החירום השונים.

מחלקה סיעודית

מחלקה סיעודית היא מחלקה נפרדת המיודעת לקשישים סיעודיים, אשר אין באפשרותם לתפקד באופן עצמאי והם זקוקים לסיוע בתפקוד היומיומי. המחלקה הסיעודית קיימת ברבים מתוך מסגרות הדיור המוגן והיא מפוקחת על ידי משרד הבריאות.

מחלקת תשושי נפש

תשושי נפש הם קשישים אשר סובלים מבעיות קוגניטיביות כגון אלצהיימר, דמנציה, הפרעות התנהגות, קושי בשיקול דעת וכדומה. תשושי נפש מוגדרים כקשישים אשר אין באפשרותם לתפקד באופן עצמאי, ועל כן הם זכאים לשירותים סיעודיים מלאים. מחלקת תשושי נפש, הינה מחלקה מיוחדת הממוקמת בבתי החולים או בצמוד למוסדות דיור מוגן פרטיים, שם מקבלים הקשישים סיוע סיעודי מלא, תוך השגחה צמודה ושירותים סוציאליים ונפשיים כגון ריפוי בעיסוק, חוגים, פיזיותרפיה, עבודות יד, טיפול בחיות מחמד ועוד.

משכנתא הפוכה

משכנתא הפוכה היא הלוואה שמקבלים קשישים הזקוקים למקורות מימון נוספים. על מנת לקבל משכנתא הפוכה, על הקשיש להיות מעל גיל 60, ועליו להחזיק בדירת מגורים ששווייה עומד על 550,000 ₪. במסגרת המשכנתא ההפוכה, מקבל הקשיש הלוואה בסכום של 20-40% מערך הדירה. ההלוואה ניתנת כסכום חד פעמי או כסכום חודשי. החזרת ההלוואה נעשית רק כאשר הקשיש עוזב את הדירה, נפטר או במידה והוא אינו מתגורר בדירה- הגיע מועד הפרעון. על מנת להחזיר את ההלוואה, אם אין ברשות הקשיש מקורות מימון אחרים, עליו (או על בני משפחתו) למכור את הדירה ולהחזיר את שווי הלוואת המשכנתא ההפוכה. להרחבה: משכנתא הפוכה

פיקדון

אחד ממסלולי התשלום הנפוצים בדיור המוגן הוא מסלול פיקדון. במסגרת מסלול זה, מפקיד הקשיש בידי הדיור המוגן ,סכום כסף חד פעמי אשר עומד על 130,000$ בממוצע. על סכום זה מתקיימת שחיקה שנתית בערך של 2.5%-3% מערך הפיקדון. סכום הפיקדון מוחזר לקשיש או בני משפחתו מיד עם סיום מגוריו במקום וללא תשלומי הריבית.

פיקדון מופחת

קשישים אשר אין באפשרותם לשלם דמי פיקדון גבוהים, יכולים להשתמש בפיתרון של פיקדון מופחת. מסלול זה מפחית את דמי הפיקדון, ומעלה את דמי השחיקה ודמי השכירות החודשיים.

עמיגור

עמיגור נוסדה בשנת 1972 והיא חברת בת של הסוכנות היהודית. תפקידה של עמיגור הוא לסייע לאוכלוסייה הישראלית במציאת פתרון מגורים. עמיגור עושה זאת באמצעות שני פרויקטים עיקריים: דיור מוגן ציבורי ודיור ציבורי. הדיור הציבורי מיועד לכל אדם בעל זכאות ממשרד השיכון, והדיור המוגן הציבורי מיועד אך ורק לקשישים עצמאים בעלי זכאות דומה. פתרון המגורים של עמיגור מיועד לעולים חדשים, ניצולי שואה, משפחות קשיי יום וקשישים.

קצבת זקנה

קשישים אשר הגיעו לגיל פרישה ושילמו ביטוח לאומי כחוק, זכאים לקצבת זקנה. קצבת זקנה היא הכנסה חודשית קבועה הניתנת על ידי המוסד לביטוח לאומי. את קצבת הזקנה מקבל הקשיש ללא קשר להכנסותיו. נכון לתחילת שנת 2010, סכום קצבת הזקנה עמד על 1,384 לאדם יחיד הסכום משתנה לזוג או לקשיש שעבר את גיל 80.

שכירות חודשית בדיור מוגן

קשישים אשר אינם מעוניינים לשלם פיקדון חד פעמי מראש, יכולים ליהנות משהייה בדיור המוגן באמצעות תשלום שכר דירה חודשי. שכר הדירה החודשי כולל את דמי האחזקה, דמי השחיקה ואת הריביות הנלוות, כך שמדובר במסלול בעל שיעור תשלומים גבוה העומד על 7,000 עד 18,000 ש"ח.

תקופת ניסיון

על מנת לבחון האם יחידות הדיור נחות לקשיש והאם תנאי המגורים והשירותים הנלווים מתאימים לו, ישנם מסגרות של דיור מוגן המאפשרות לקשיש ליהנות מתקופת ניסיון בת שבועיים. על תקופה זו משלם הקשיש סכום כסף מסוים, המוחזר במלואו או בחלקו לקשיש עם חתימה או ביטול החוזה.

דיור מוגן ירוק

לאחרונה, בעקבות עליה במודעות לחשיבות נושאי הסביבה, ישנם גורמים וחברות לבתי דיור מוגן שהחליטו על קידום תחום של דיור מוגן ירוק. דיוק מוגן ירוק כולל בניה ירוקה, חשיבות ודגש בנושאי מחזור, הפרדת פסולת ועוד.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715449

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר