דף הבית » מהו דיור מוגן בבית?

מהו דיור מוגן בבית?

דיור מוגן בביתכמעט כל אדם עם הורים מבוגרים מכיר את התסריט הבא: שני ההורים או אחד מהם, בסביבות גיל שמונים, נמצא בשלב המוקדם של דמנציה, סובל מדלקת פרקים כואבת שמקשה על ההליכה, וגם מקטרקט שמטשטש את הראייה שלו.

ויש את המקרים בהם ההורה המבוגר אינו סובל מכל בעיה בריאותית, אך עדיין קיים חשש לביטחונו ולמרות זאת אינו מעונין לעבור לבית דיור מוגן היות והוא מבקש להישאר בביתו, אך בני המשפחה חוששים כי זה רק ענין של זמן עד שייפגע. הם רוצים לכבד את רצון ההורים להישאר בבית, אך מבקשים מצד שני לשמור על בטחונם. במקרים אלו, נדרשת פשרה מתקבלת על הדעת, וזהו המקום בו דיור מוגן בבית יכול לסייע.

שימוש בטכנולוגיה מסייעת עשוי להאריך את משך הזמן בו אדם בגיל הזהב יכול להישאר בביתו. הטכנולוגיה החדשה קלה לשימוש, משתלבת בתוך הבית ובחיי ההורים המבוגרים, ומגבירה את המוטיבציה החזקה שלהם להישאר בבית לזמן רב ככל הניתן.

טכנולוגיה יכולה לסייע בשמירת אדם אהוב בטוח בביתו באמצעות מתן תמיכה בתפקוד יומיומי, כגון תזכורות לנטילת תרופות או מערכת תגובה אישית לשעת חרום במקרה נפילה. מאמר זה מסייע לבני משפחה להורים מבוגרים עם מתן תשובות לשאלות נפוצות אודות הדרך בה ניתן לשלב טכנולוגיה בבית ובאורח החיים על מנת לתמוך בהם בכל גיל ובכל מקום.

טכנולוגיה מסייעת לבני גיל הזהב

מטרת דיור מוגן בבית מיועדת לסייע לבני גיל הזהב להישאר בביתם, במקום נוח ומוכר, באופן בטוח לזמן רב ככל הניתן. שימוש בטכנולוגיה מסייע בהשגת מטרה זו, והופך את החיים לקלים יותר כשההורים המבוגרים מעצימים את יכולותיהם, במקום לחוש כאילו הם מאבדים את השליטה כשהם נאבקים על התנהלות יומיומית בכוחות עצמם.

טכנולוגיה מעשירה את החיים באמצעות אפליקציות, גאדג'טים ואינספור תכניות הזמינות למעקב אחר נטילת תרופות, ביקורים אצל רופא, הכנת רשימת מכולת, קריאת ספרים בסוג פונטים גדול יותר או קבלת עזרה באופן מיידי במקרה חירום. אך הטכנולוגיה אינה מטפלת בבני גיל הזהב. היא משמשת כתמיכה, קרש קפיצה לצורך במטפל סיעודי או שניתן להשתמש בה בשילוב עם מטפל. כל אדם מוצא את הפתרון המתאים לו באופן אישי.

הצגת הטכנולוגיה בפני בני גיל הזהב

גם אם הטכנולוגיה שימושית, למידת נושא חדש עלולה להיות מכריעה בכל גיל. כדי למזער את הטראומה ממעבר לטכנולוגיה, ניתן להסביר להורים המבוגרים כיצד טלפון סלולארי, למשל, יכול לסייע לו להיות מעורה בחיים חברתיים באופן עצמאי, מה שמספק שקט נפשי לבני המשפחה. כשההורים מבינים למה הם זקוקים למכשירים מסייעים, יש להם את המוטיבציה להשתמש בהם.

מומלץ לעודד את ההורים לחלוק את חששותיהם ושאלותיהם לגבי המכשירים. לדוגמה, הורים מבוגרים עשויים לחשוב כי התקנת מצלמות בבית פוגעת בפרטיותם. לכן, ניתן להמליץ להם על שיטות אחרות כגון הפעלת וידיאו צ'ט או התחברות לסקייפ.

יש לדון בכל האפשרויות בגלוי, ולהעניק לבני גיל הזהב את אפשרות הבחירה כגון שימוש במצלמות אינטרנט לעומת התחברות לסקייפ, על מנת לתת להם את תחושת השליטה. בני המשפחה משלבים את ההורים בתהליך ההתייעצות וקבלת ההחלטות, ואינם כופים עליהם את הטכנולוגיה החדשה.

סוגי הטבות הטכנולוגיה לבני גיל הזהב

מומחים לגיל הזהב סבורים כי המטרה היא לשמור על פשטות ההתנהלות תוך השגת איכות חיים מקסימלית. תכניות דיור מוגן בבית מסייעות בתחומים ספציפיים בהם חווים ההורים המבוגרים קשיים, תוך פשטות ושיפור ההתנהלות.

בני המשפחה מוצאים את הטכנולוגיות הפרטניות המספקות מענה לצרכים אלו. אם ההורים מתקשים אלו תרופות הם צריכים לקחת, או באיזה מועד, הם מקבלים תזכורות תרופות. אם בני המשפחה מודאגים מנפילות, ניתן להשתמש במערכות חירום אישיות או מערכות ניטור ביתי.

בני גיל הזהב ושימוש בטכנולוגיה

בני משפחה יכולים לרכוש את הטלפון הנייד המומלץ ביותר לבני גיל הזהב, אך בסופו של דבר הוא עדיין יתגלה כלא יעיל, אם ההורים יסרבו להשתמש בו, או אם לא יצליחו להבין את אופן ההפעלה.

לכן, יש לבדוק את המכשיר לפני הרכישה, להפעיל טלפון ישן ולהניח להורים להשתמש בו במשך שבוע או שבועיים, ללמד אותם את יסודות ההפעלה, לרשום מספר הוראות פשוטות ולהניח בפועל את המכשיר בידיהם.

תרגול ידני הוא השיטה הטובה ביותר ללמוד כיצד להשתמש בטכנולוגיה. אם מאמצים אלו עדיין נתקלים בהתנגדות מוחלטת, למרות התרגול, ניתן לשקול אפשרות שימוש בטכנולוגיה נמוכה.

כשהטכנולוגיה אינה מספיקה

מדהימה ככל שתהיה, לטכנולוגיה אין את כל התשובות, ואין להשתמש בה כדי להשלים את הטיפול בפועל, אלא לשפר אותו בלבד. מצבים מסוימים עשויים לדרוש סיוע או נוכחות פיסית של מטפל, למשך מספר שעות בשבוע, למשך הלילה או ברוב שעות היום.

מעוניינים לדעת יותר על יתרונות דיור מוגן בבית? לחצו כאן למדריך השלם

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715449

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר